Moto

Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Skrzynia biegów to element niezbędny w każdym pojeździe z silnikiem spalinowym. Pozwala na wybór optymalnego przełożenia, przy którym można uzyskać moment obrotowy oraz prędkość obrotową ułatwiające przyspieszanie lub jazdę z wybraną prędkością i w określonych warunkach terenowych. Dzięki dopasowaniu charakterystyki przekazywanego na koła ruchu obrotowego skrzynia pozwala na zachowanie dynamiki oraz ograniczenie spalania.

Jak jest zbudowana skrzynia biegów?

Skrzynia biegów działa dzięki połączeniu kół zębatych o różnej średnicy, dzięki czemu można uzyskiwać wybrane przełożenia, a więc stosunek momentu obrotowego do prędkości obrotowej. Manualne skrzynie biegów wykorzystują do przeniesienia napędu i zmiany jego charakterystyki trzy wałki – sprzęgłowy, który doprowadza moment obrotowy, pośredni, odpowiadający za dobór właściwego przełożenia oraz główny, wyprowadzający ruch z przekładni. Zmiana przełożenia jest możliwa za sprawą synchronizatorów, które pozwalają na sprzęganie lub rozłączanie kół zębatych. Jest to możliwe za sprawą widełek, które sterowane drążkiem służącym do wyboru potrzebnego przełożenia, przesuwają zębatkę na wałku.

Jakie są objawy uszkodzenia skrzyni biegów?

Symptomy nieprawidłowego działania skrzyni biegów to narastające zmniejszenie płynności zmiany przełożenia, dobiegające z układu zgrzyty lub hałas. Niepokoić powinno „wypadanie” biegów podczas jazdy oraz pojawiający się coraz częściej brak możliwości załączenia biegu. Przyczyny awarii oraz rodzaje defektów mogą być różne. Do najczęstszych usterek należą uszkodzenie synchronizatora, wytarcie się kół zębatych oraz zużycie łożysk. Przy większym stopniu zużycia podzespołów lub znacznych obciążeniach może też dojść do wyłamania zębów. W większości przypadków do uszkodzeń skrzyni prowadzą problemy ze sprzęgłem oraz zaniedbania ze strony użytkownika. Sporo kłopotów może spowodować przegrzanie skrzyni związane z jazdą przy bardzo wysokich obrotach. Do zniszczenia skrzyni może też doprowadzić wyciek oleju.

Przyczyną awarii może być niewłaściwa eksploatacja pojazdu oraz lekceważenie wymiany oleju i kontroli jego poziomu. Problemów może przysparzać np. jazda na tzw. półsprzęgle i niepełne wciskanie pedału sprzęgła podczas zmiany biegów. W przypadku aut dostawczych i ciężarowych źródłem kłopotów niejednokrotnie jest przeładowywanie pojazdu. Podzespoły potrzebne do napraw skrzyni biegów oraz oleje stosowane w przekładniach można znaleźć w firmie Rozruch. Oferuje ona szeroki wybór części zamiennych do samochodów ciężarowych, autobusów i maszyn roboczych.