Moto

Jak wygląda wycena starych, zabytkowych samochodów w skupie aut?

Sprzedaż zabytkowego samochodu różni się znacząco od próby znalezienia nabywcy dla współcześnie produkowanego auta. Z jednej strony zabytkowy pojazd stanowi atrakcyjną okazję dla kolekcjonerów, ale wiąże się to z wyjątkowo wąską grupą potencjalnych nabywców oraz brakiem satysfakcjonujących ofert. Atrakcyjną alternatywą w takiej sytuacji jest współpraca ze skupem samochodów. Jak przebiega wycena zabytkowych pojazdów w takiej firmie?

Co wpływa na wartość starego samochodu?

Pod wieloma względami cena auta zabytkowego lub pojazdu liczącego sobie swoje lata różni się od standardowej procedury wyceny. Na wartość samochodu wpływają dodatkowe czynniki, takie jak rzadkość auta lub obecność części oryginalnego producenta. Aby pojazd mógł otrzymać żółte tablice rejestracyjne, musi spełnić następujące warunki:

– wiek auta to minimum 30 lat;

– produkcja zakończyła się przynajmniej 15 lat temu;

– co najmniej 75% części pochodzi od oryginalnego producenta;

– samochód otrzymał pozytywne opinie od rzeczoznawcy i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Jednakże nawet młodsze auta mogą ubiegać się o status pojazdu zabytkowego pod warunkiem, że:

– zostały wyprodukowane w niewielkiej ilości;

– cechują się unikalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi;

– dokumentują ważne etapy rozwoju motoryzacji;

– należały do osób znanych lub powszechnie uznawane za ważne;

– brały udział w istotnych wydarzeniach sportowych – np. rajdach;

– stanowią wierną replikę lub zostały odrestaurowane zgodnie z technologią istniejącą w czasie produkcji modelu.

Dodatkowo samochód może otrzymać status auta historycznego, czyli takiego, który liczy sobie przynajmniej 40 lat – lub 25 lat w sytuacji, gdy został uznany przez rzeczoznawcę za auto o wyjątkowym znaczeniu dla historii motoryzacji – a także posiada tablice rejestracyjne pojazdu zabytkowego.

Wycena aut zabytkowych

Skup starych samochodów przeprowadza pierwszą wycenę na podstawie informacji uzyskanych od klienta. Na tym etapie brane są pod uwagę wszystkie opisane powyżej kwestie, a także marka, model, rodzaj jednostki napędowej oraz inne czynniki, które decydują o cenie zwykłego samochodu. Podczas wyceny bierze udział osoba specjalizująca się w starych pojazdach, dzięki czemu zaproponowana przez skup cena odzwierciedla unikalne cechy każdego samochodu. Pierwsza oferta skupu nie jest ostateczną propozycją, gdyż konieczne jest również przeprowadzenie wizualnych oględzin pojazdu we wskazanym przez klienta miejscu. Pozwala to sprawdzić, w jakim stanie znajduje się karoseria, lakier oraz miejsca, których nie widać na przesłanych zdjęciach. Na tym etapie zaoferowana cena może ulec zmianie, ale zazwyczaj korekty wartości są niewielkie i nie odbiegają od podanej wcześniej ceny.

Dzięki obecności specjalisty wycena odpowiada rzeczywistej wartości pojazdu, a także zostaje przeprowadzona w krótkim czasie, co jest ogromnym atutem dla klientów ceniących sobie sprawne sfinalizowanie transakcji. Warto pamiętać, że ostateczna oferta będzie nieco niższa od ceny rynkowej, gdyż różnica pomiędzy propozycją skupu oraz realną wartością stanowi zysk dla firmy. Jednakże w przypadku rzadkich pojazdów oferta jest konkurencyjna w stosunku do innych sposobów sprzedaży.